A North American Fragment of Indian History
Everyone knows them, the hawk-faced men with braided hair and war feathers,
their copper skin stretched over high cheekbones, their expressions penetrating
and fearless.The tribal names are familiar too: Comanche, Cheyenne, Sioux, Kiowa, and
others
-all resonant of fierce valor, calling up images of painted horsemen with lances
and bows.These tribes and their warriors, like the Comanche for example, dwelt on the
Great Plains.
To most whites they represented the model of all Western Indians
the men trained from birth to hunt and fight, measuring manhood by their
boldness in battle; the women raised to sustain the warriors, sharing the
celebrations of victory or slashing their bodies in moments of grief.For some tribes these
images
were
true, but only partly true.
For the Western Indians as a whole they were only
the most visible and spectacular manifestations of a broader, more complex
story.From the
Mississippi
to
the Great Basin on the far side of the Rockies lived more than thirty (30)
distinct tribes, each with its own language and way of life.
Some were nomadic
hunters who followed the buffalo.
Some were primarily farmers who
tended
peach orchards or raised corn and melons in the
fertile river valleys.
Some were pirates of the
plains, who raided other tribes for horses, corn and tobacco.
The Indian's realm was culturally diverse, but the far-flung villages were connected by a network
of trails over which flowed such goods as Pacific seashells in exchange for
deerskins.
All of these Indians, whether they were warriors or farmers, shared a common
destiny
- to be forced aside by the white man.
By the middle of the 19th century (mid 1800s) they were being
pushed from their lands by white farmers, miners,
cattlemen and the U.S. Cavalry.
The outcome of the confrontation with the whites was never really in doubt.
Although they won some key battles, including one as late as 1876, the
Indians
were too few, too
fragmented and too poorly armed to fend off the waves of intruders.In 1840, before the onslaught had fairly begun, no more than 300,000 Indians
roamed
the West.
But although their battle was
hopeless, pride and
defiance
shone
in their faces and rang in their words.As Kiowa Chief White Bear said in 1867, "I do not want to settle down in
houses you would build for us. I love to roam over the wild prairie. There I am
free and happy."
Nine years later White Bear committed suicide in a prison hospital.The North American Indians suffered severely from the white men's lack of
understanding, both mentally and physically.
Indians have been shot at and killed by the thousand during many years and
that was with the full support from the Government.
|
Alla känner till dem, männen med skarpa
profiler, flätat hår och krigsfjädrar. Deras kopparfärgade hud spänner
över höga kindkotor och deras ansiktsuttryck (blick) är genomträngande och
präglad av en oräddhet.Stammarnas namn (namnen på stammarna,
stamnamnen) är också bekanta:
Comanche, Cheyenne, Sioux, Kiowa, med flera (och andra) och alla genljuder (klingar
av) vildsint tapperhet som får oss att minnas bilder av krigsmålade ryttare
med spjut och bågar (pilbågar).
Dessa stammar med sina krigare, som exempelvis
Commanchestammen, bebodde (levde/vistades på) Great Plains, ett slättlandskap
som sträcker sig mellan Mississippifloden och Rocky Mountains (Klippiga
Bergen). För de flesta vita så representerade de en slags urtyp för alla
indianer i de västra delarna av Nordamerika som övades från födseln i att jaga och slåss.
De mätte sin manlighet utifrån sitt mod i strid
(hur modiga de var i strid) och
kvinnorna var uppfostrade att uthärda
(stå ut med) krigarna och delta i (dela) segerfesterna (firandet av
framgång/-ar) eller att utsätta sig själva för självstympning (skära sig
själva, åsamka sig själva skada) då det var sorg (vid sorgliga tillfällen).För en del (somliga) stammar stämde den här bilden (omständigheten,
uppfattningen) men bara delvis (till viss del).
För indianerna i de västra
delarna av Nordamerika i allmänhet så var detta bara (endast) den mest synbara
och spektakulära sidan (delen) av en vidare (mer omfattande) och mer komplexa
förhållanden/komplex historia (omständighet)/.Mellan Mississippifloden och Great Basin /Från Mississippifloden till Great
Basin/ (en mycket torr och delvis ökenlik högplatå som innefattar större
delen av Nevada och delar av Utah, California, Oregon och Idaho mellan Rocky
Mountains /Klippiga Bergen/ och bergskedjan Coast Range) på bortre sidan av
Klippiga Bergen/Rocky Mountains/ bodde fler (mer) än trettio (renodlade)
stammar var och en med sitt eget språk och livsstil.
En del (några) var
nomader som jagade och följde buffeln (buffelns vandringar)/jägarnomader som
jagade och levde där det fanns buffel/.
En del (några) var huvudsakligen
jordbrukare (bönder, lantbrukare) som skötte persikoträdgårdar eller odlade
majs och meloner i de bördiga (fruktbara) floddalarna.
En del var präriebanditer (rövare) som överföll andra stammar för att ta
hästar, majs och tobak.
Indianernas rike (domäner) var kulturellt
mångskiftande (mycket varierat) men de utspridda byarna var sammanbundna (förenade,
sammanfogade, sammankopplade) av ett nätverk av stigar där det flödade/var en
ständig ström av/fraktades/ varor som havssnäckor (snäckskal) i utbyte mot
hjortskinn.
Alla dessa indianer, oavsett om de var krigare
eller jordbrukare (bönder), delade ett gemensamt öde, nämligen att tvingas
bort av den vite mannen (de vita, europeerna).Vid mitten av 1800-talet så fördrevs de från
sina landområden av vita jordbrukare (bönder), gruvarbetare, boskapsägare (ranchägare)
och U.S. Cavalry.Resultatet av denna konfrontation med de vita rådde egentligen aldrig något
tvivel om.
Fastän de vann några viktiga slag, inklusive
ett så sent som 1876, så var
indianerna alldeles för få utspridda och alltför dåligt beväpnade för att
slå tillbaka inkräktarna som kom i olika omgångar/de olika omgångarna med
inkräktare/inflyttningsomgångarna/inkräktarnas anfallsvågor/.
År 1840, innan utrotningen (slakten) knappast
(nätt och jämt) hade börjat, så fanns det inte fler än 300.000 indianer som
strövade fritt (vistades/fanns i) västra delarna av nuvarande U.S.A.
Men
trots att (fastän) deras deras strid (kamp) var hopplös (hopplöst
förlorad), så utstrålade de stolthet och upproriskhet (så fanns det stolthet
och uppror i både utstrålning och sätt at tala).
Som indianhövdingen White Bear i Kiowastammen
sa (sade) år 1867: "Jag vill inte bosätta mig i hus som ni skulle bygga
åt oss/har byggt åt oss/. Jag älskar att ströva fritt över den vilda
prärien. Där är jag fri och lycklig."
Nio år senare begick White Bear självmord/Nio år senare tog White Bear
sitt eget liv/ i ett fängelsesjukhus.De nordamerikanska indianerna led fruktansvärt av europeernas (de vitas)
brist på förståelse, både mentalt (psykiskt) och fysiskt (kroppsligt,
materiellt).Indianer har beskjutits (skjutits på) och dödade i tusental under många
år och det var med regeringens fulla stöd
(med fullt stöd från regeringen).
American
Indian Heritage
Month
| ||||||
|
© Swengelsk, KB ® webmaster |
|