Goda & varma vantar väntar! |
NAUTISKT TÅGVIRKESLEXIKON
• Från fiber till tågvirke, En varuhandbok från Wahlbecks [= Fftt]
• Rep och repslageri i olika tidsåldrar. Olle Wahlbeck 1991
[=Rr91]
• Svenskt nautiskt lexikon. Gustaf Stenfelt.
Wahlström & Widstrand 1920 [= Snl20]
Ulf Carlsson, ansvarig för denna textsammanställning [= uc]
Redigering
och komplettering har gjorts av
Kjell Wrigman
[wr]
A |
Abaca, namn på en fiber, varav man gör manilatåg. Snl20. Filippinska namnet på manilla, en tågvirkesfiber från Filippinerna. Fftt.
|
Agavehampa detsamma som sisalfiber. Fftt.
|
Akterjärn repslagarterm, en kraftig vridbar järnkrok vid vilken dukterna fastsättes då en tross skall slås. Fftt.
|
Ankartåg förr grova kablar av tjärad hampa, brukade av alla fartyg i stället för ankarkätting, nu trossar av kokos eller manilla, nyttjade för samma ändamål i mindre båtar. Fftt.
|
Animaliskt fett, talg och klövolja, smält ur avfall från slakterier. Används som smörjmedel. Snl20.
|
Arbetsbelastning den vikt varmed ett tåg med säkerhet kan belastas kontinuerligt. Fftt.
|
Avslitningslängd den längd av ett garn eller tåg, som teoretiskt sett kan upphängas intill dess det brister av sin egen tyngd. Fftt.
|
B |
Balans repslagarterm, ett tåg sägs ha balans då det varken har benägenhet att sno upp sig eller kinka. Fftt.
|
Beck, kokt tjära med tillsats av harts, används för att stryka i nåten (mellan plankgångarna och skarvarna) på ett träfartyg, sedan man slagit in drev i dem. Snl20.
|
Beckbyxa, benämning på skansgast. Snl20.
|
Beckgryta, gryta för beckkokning. Snl20.
|
Beckmopp,
en kort käpp med en drevsudd fastsatt i ena änden.
|
Beckskopa, en trehörnig skopa, varur man häller beck i däcksnåt. Snl20.
|
Blånor – Korta fibrer, utrensade ur ”tågan” vid skäktning (skäktblånor) (ty. Schwungwerg, Kolbenwerg, Hede) eller häckling (häckelblånor)(ty. Kernwerg, Bärtelwerg etc). Rr91
|
Borta-flagga En fyrkantig blå flagga hissad under styrbords vantspridare på en yacht för att tillkännage att ägaren inte är ombord eller har gäster och ej önskar besök. Under mörker ersätts b. ofta med en blå lanterna. Ssl55
|
Bråkning – Lin- eller hampa- stjälkarnas veddel brytes sönder vid passage mellan räfflade valsar. I äldre tider klubbades stjälkarna i samma syfte. Rr91
|
Buldan (Sack cloth) Grov och tät vävnad av linne, hampa eller jute som användes till segel, säckar, grova arbetskläder, handskar mm. Ssl55
|
Bändsel sjömansmässig ombindning som sammanhåller och förenar två tåg med varandra. Beroende av användningen kan en bändsel läggas med garn, smäckra linor eller tvinnad galvaniserad järntråd, bändselwire. Fftt.
|
Bändsellina på sjön smäcker lina av tjärad, väl häcklad hampa som användes för läggande av starkare bändslar. Bändsellina är alltid treslagen och benämnes efter det antal garn den innehåller (6-garns, 9-garns eller 12-garns lina). Ofta betecknas bändsellina bindlina i t.ex. presenningar och är då av lägre kvalitet. Fftt.
|
Bänkmattgarn bindgarn, ofta skördegarn, som användes av trädgårdsmästare för bindning av vassmattor till täckning av drivbänkar. Fftt.
|
Bänsel (Seizing) Permanent gjord surrning för att hålla ihop två intill varandra liggande trossar. Ssl55
|
|
Bänsellina, lina, som används till bänslar Snl20.
|
C |
Coil ring, rulle eller tross, benämning på hoprullat tågvirke. Sjömän använder ofta den norska och västsvenska motsvarigheten »kveil» eller »kvajl». Fftt.
|
Coir av kayar = kokosnötfiber, även tågvirke av sådana fibrer. Fftt.
|
Coir, kokosnötfiber, varav göras kvastar och tågvirke. Snl20.
|
D |
Draghållfasthet är den högsta belastning ett garn eller ett tåg kan utsättas för vid långsamt stegrad belastning utan att brista. wr |
Drejare, ½ meter lång träspak, tjockare på mitten och spetsig i ändarna, användes till utförandet av diverse sjömansarbeten, såsom att lägga på nockbändslar (göra fast övre hörnet av ett råsegel till rån med ett tåg).
|
Drev
– (eng. oacum = offcombing) Repat tågvirke e.d. använt för att täta
(dikta), (eng. caulk, hol.
Kalfatra) springor i skrov eller hus.
|
Drev tjärade eller otjärade hampblånor, rester vid repslageri, även gammalt upprepat tågvirke av tjärad hampa. Drev användes inom skeppsbyggeriet för tätning av trädäck o. dyl. Fftt.
|
Driva
|
Dubbeltvinnat säges ett garn vara när det består av två eller flera var för sig tvinnade garn. Dubbeltvinningen sker vanligen åt motsatt håll mot den första tvinningen. Fftt.
|
Dukt (Strand) Äldre benämning på del varav en tross består. Numera vanligen kallad kardel. Ssl55 |
Dukt de delar varav en tross är sammansatt. En dukt bildas av hopdrivna kabelgarn, tre eller fyra dukter bildar en tross. Fftt.
|
Dotkop (heart, bull’s eye), tillplattat, runt eller ovalt träblock med ett genomgående hål för taljerep eller löpare och med en ränna, kip, runt kanten för stropp. D. användes i segelfartyg i stället för jungfrur vid ansättning men även i stället för mindre block samt för att leda tågvirke. Ssl55.
|
E |
Efterrund repslagar term, den ytterligare tvinning, som ges åt trossar efter slagningen för att de skall få en lämplig och väl avvägd balans. Fftt. Espartogräs, blad av esparto eller sylgräset, varav göres tågvirke. Snl20.
|
Espartogräs textilväxt från Medelhavsområdet. Har grova bastliknande fibrer, som brukas till tågvirke, bastmattor och liknande. Espartogräs var känt i Sydeuropa redan under antiken och användes till tågvirke före hampan. Ffft.
|
F |
Famn, gammalt längdmått, 6 fot lika med 1,7814 mtr. Användes ännu på sjön som mått för ankarkätting och kablar samt vid lodning. Snl20.
|
Faxis
(fox) Korta längder tvåtvinnat garn som förr
spunnos av gamla kabelgarn för
|
Faxis vojt, liten enkel maskin av trä som förr användes för att spinna kabelgarn till korta två-trådiga garn, faxis. Faxis voit bestod av ett klubblikt trästycke, excentriskt rörligt kring en tränagel och försett med en krok nära vridningscentrum. Tränageln hölls i handen och genom svängande rörelser med handleden sattes faxis vojt i rotation och tvinnade därvid det på kroken upphakade garnet. Ssl55.
|
Flaggduk (bunting) Ett speciellt ylletyg som lätt kan färgas och hålla färg och som därför är lämpligt att använda vid tillverkning av flaggor mm. Ssl55
|
Flätat tågvirke tillverkas i regel endast i klena dimensioner av hampa, lin eller bomull samt stundom av silke eller nylon. Flätningen gör att det ej har benägenhet att sno sig. Det användes som fiskelinor, flagglinor, klädstreck och gardinsnören samt till sjöss som logglinor. I vissa fall användes grövre flätat tågvirke såsom transmissionslinor. Fftt.
|
Fyrkantig platting (square sennit) Sjömansflätning med kvadratisk genomskärning som vanligen lägges med 8 garn men även av 12 eller 16. Fyrkantig platting användes förr som maskinpackning till kallvattenpumpar. Ssl55
|
Fyrslaget tågvirke (four stranded rope) Tågvirke bestående av fyra kardeler vanligen med en kalv i mitten. Fyrslaget tågvirke hårt slaget av häcklad, tjärad hampa användes förr till stående rigg och kallades då vanttross. Taljerepstross, särskilt då den användes till taljerep, var även fyrslagen. Ssl55
|
Förrund repslagarterm, tvinning av dukterna innan de slås ihop till en tross. Fftt.
|
G |
Garn
|
Gran, det av våra inhemska träslag som mest används till däck, åror m.m.
|
Gräs (coir) Fiber från kokosnötens trådiga ytterskal som användas för tillverkning av tågvirke, grästross. Ssl55
|
Grästross, göres av espartogräs eller av kokosfiber och är mycket lämplig till förhalningstross på grund av sin töjbarhet. Snl20.
|
Gucka
se rackarkitt. Fem dl krita, en dl tjära, en dl rå linolja, en dl fårtalg.
|
Göling sjömansterm, en enkel hissanordning bestående av ett tåg löpande genom ett enskivigt fast block.
|
H |
Halvsträngd repslagarterm, som anger att dukterna i en tross eller garnen i ett snöre är olika långa, så att något går rakare och de andra i spiral omkring detta.
|
Hampa
(hemp) Utgöres av fibrerna från hampörten (canabis sativa), som är inhemsk
i Persien men också odlas i andra länder. Hampa odlades fordom även i
Sverige där odlingen återupptogs 1941. Hampberedningsverk finnas i Visby
och Katrineholm. Hampa bereddes på ungefär på samma sätt som lin.
Stjälkarna rötas och bråkas, varpå tågorna skräcktas och häcklas. Tross av
ren häcklad hampa är starkare än allt annat
tågvirke, nylon undantaget, och användes till både stående och
löpande rigg i segelfartyg. De fina tågorna äro tämligen ömtåliga för
röta, varför allt tågvirke som användes till sjöss brukar tjäras.
Tjärningen minskar styrkan på grund av att tjäran bränner, men den ökar
hållbarheten genom att hindra röta. I Sverige användes mest tågvirke av
inhemsk hampa, vilket säljes under följande kvalitetsbeteckningar:
Den svenska hampan är något grövre och mörkare än den utländska.
|
Handa – En så stor ”lock” av hampan, att den vid häcklingen lätt kan hanteras av repslagaren. Rr91
|
Harnesksnöre snört och polerat garn, som användes i vävstolar med jacquardmaskin för lyftning av solven. Fftt.
|
Harpojs, kokt och skummad samt med något svavel tillsatt fur- och grankåda, varmed man smörjer rundhult för att skydda den mot röta.
|
Hjärtgarn de garn som är i mitten av en dukt. Kallas även innergarn.
|
Hjärtsnöre
eller kalv är ett garn eller en lina som
utfylller centrum på fyrslaget tågvirke. |
Hundända de trassliga ändarna som bildas vid tillverkningen av ett tåg. Hundändan lämnas alltid kvar, och visar då att tåget har sin hela längd och ej är kapat. Fftt.
|
Huvud repslagarterm, ett verktyg som användes vid slagning av trossar. Huvudet är en grov träbit med längsgående spår för dukterna och försedd med en pinne som handtag. Fftt.
|
Hyssing (houseline) Grovt, tjärat snöre slaget av tre garn häcklad hampa. Hyssing används till mindre bänslar och bättre sjömansarbeten samt inom segelmakeriet. Ssl55. Eller Hysing. Snl20.
|
Häckling den procedur före spinningen som avser att avskilja de korta blånorna och samtidigt ordna de återstående längre tågorna parallellt för den efterföljande sträckningen. Fftt.
|
Häckling – Kamning av lin eller hampafibrer. Skävor och blånor fastnar i häckeln. Uc
|
Högerslaget tågvirke (left handed cordage) Tågvirke tillverkat så att den hopvridande rörelsen skett medsols, medurs. Detta ger ett tåg med vänstergängad spiral, därav den engelska namnet. Ssl55.
|
Högerslaget tågvirke = Z-slaget. Fftt.
|
I |
Innergarn de garn i ett tåg som utfylla det inre av dukterna och som täckas av yttergarnen. Fftt.
|
|
J |
Jacquardsnöre se Harnesksnöre. Fftt.
|
Jute (jute) utgöres av bastfiber från en storväxt indisk buske. Vid beredning av jute rötas de avhuggna grenarna i vatten, varefter basten skalas av. Jute är Indiens viktigaste exportvara och näst bomull världens viktigaste textilfiber. Jute har betydligt mindre styrka än hampa och manilla och används ej så mycket till tågvirke utan främst för tillverkning av mattor, säckväv (gunny), enklare snören mm. Ssl55.
|
K |
|
Kabel (hawser) . Se tågvirke.
|
|
Kabelgarn användes då tåget blivit kasserat till platting, faxis, sjömansgarn m.m. Innan man spinner sjömansgarn knopar man tillsammans kabelgarn med kabelgarnsknop och rullar upp dem på nystan. Snl20.
|
Kabelgarn enkelt garn av hampa, manilla eller annan fiber i regel Z-spunnet. För olika tågvirke varierar kabelgarnets dimension från 250 m/kg till 1000 m/kg. Fftt.
|
|
Kabelgatt är ett rum ombord avsett för förvaring av tågvirke m.m. wr
|
Kabellängd
egentligen 1/10 av en nautisk mil. I Sverige 185,5 m.
|
Kabellängd äldre repslagarterm, avseende standardlängden på en kabel = 100 famnar. Numera längdmått till sjöss = 0,1 nautisk mil = 185 meter. Fftt.
|
Kabelslaget kallas tågvirke där dukterna utgöres av trossar. Sådant tågvirke kan vara 3- eller 4-slaget. Parterna är slagna medsols = S-slagna, i motsats till trosslaget tågvirke där parterna är slagna motsols = Z-slaget. Fftt.
|
Kabelslaget tågvirke (cable laid, water laid, cordage) Tågvirke vid vars tillverkning fibern slagits fyra gånger, först som garn, sedan till kardel, därpå till tross och slutligen till kabel. Ssl55.
|
Kalfatra, dikta eller täta nåten (springorna) på träfartyg med drev och hälla beck över.
|
Kalv (core, heart ) en löst slagen, smäcker lina som ilägges i fyrslagen tross och i stållinor. I kalven ilägges när tågvirket tillverkas vid svenska flottans repslagarverkstad ett blått märkesgarn, vid tillverkning inom engelska flottan ett rött. När kalv ej finnes lägges märkesgarnet i en av dukterna. Ssl55
|
Kalv garn eller lina som utfyller centrum på fyrslaget tågvirke. Kallas stundom även hjärtsnöre. Fftt.
|
Kardel (strand), del av en tross eller kabel. Kardel är tvinnad av många garn och tre kardeler bilda en vanlig tross. De tre (fyra) trossar som ingår i en kabel benämnas även kardel. Ssl55
|
Kardel detsamma som dukt, särskilt de trossar som ingår i och bildar en kabel.Fftt.
|
Kardning den procedur som avser att rensa, utkamma, parallellisera och bringa i bandform de korta fibrerna, blånorna, före den följande sträckningen och spinningen. Fftt.
|
Kastlina smidig lina av tjärad hampa, 1 1/2"-1 3/4" omkrets, försedd med sandpåse i ändan, brukad för att få förbindelse mellan fartyg och kaj. Fftt.
|
Katt, straffredskap i forna dagar bestående av en kort tågända med nio svansar vardera försedd med tre knopar. Snl20.
|
Katta, straffa med katt. Snl20.
|
Kaus, ring av trä eller metall varom man splitsar tåg. Snl20.
|
Kaus rund eller droppformig ring av metall med böjda kanter. Används som slitskydd (skoning) i splitsade öglor, skothorn på segel m.m. Fftt.
|
Kink
korkskruvformad hopvridning av en tross, som hindrar den att löpa fritt
genom block.
|
Klave = trossmått. Fftt.
|
Klockkläppstjärt, en kort stump av platting och knopar, som är fästad i klockkläppen, och varuti man håller, då man slår glas. Snl20.
|
Klot, ett rundsvarvat, genomborrat trädstycke, som fastbändslas vid stag och barduner, att leda löpande gods. Även kula till bom och gaffelrack. Snl20.
|
Kläda (to serve) ett tåg, omvira det med smärting och sjömansgarn för att skydda det mot skamfilning. Det tillgår sålunda: man tirar tåget först för att få underlaget jämnt, lägger därefter tjärade smärtingremsor hårt och slätt om detsamma i samma led som tiren går. Därefter sätter man klädkilan på tåget, virar sjömansgarnet, som hålles av en medhjälpare tre à fyra varv om kilan och tåget, låter garnet löpa efter skaftet på kilan och drejar denna runt ifrån sig, så att varven av garnet komma att ligga hårt och tätt intill varandra. Under tiden vilar tåget hårt mot den klädandes vänstra höft, och den som tager runt sjömansgarnet stöttar på andra sidan.
|
Klädd stropp lyftstropp av kabelgarn, insydd i presenningsduk. Fftt. |
Klädkyla (serving mallet), ett cylindriskt, i längdriktningen urskölpt trädstycke med handtag, som används för att linda sjömansgarn omkring ett tåg. Ssl55
|
Klädning med klädkyla.
|
Klädspån, en mindre klädkila med skaftet på sidan av skåran i stället för mitt emot. Används till väders, då man lappar klädning. Snl20.
|
Knivbändsel, stycke lina eller platting för fällkniv. Snl20
|
Knop sjömansterm för knut, språkligt detsamma som knopp eller knapp. Ursprungligen var knopen en kula flätad av trossens dukter, men numera tecknar en knop en mängd skilda sätt att hopfästa två tåg eller garn. Fftt.
|
Av Sven-Erik Andersson, mera känd som Pille
Repmakar’n, är utan tvekan Sveriges största auktoritet på knopar och
sjömaning |
Knyttels (knittles, nettles) små smäckra tågstumpar man erhåller genom att slå ihop garn från tågvirke. Knyttels används bla som sejsningar och på klädgölingar för att knopa fast kläder som skola upphängas för torkning. Ssl55
|
Knävring (toggle), en träpinne fäst vid en lina så att den gör tjänst som spänne eller knapp för att fästa linan vid annan lina eller segel, där motsvarande repögla finnes anbragt. Ssl55
|
Kokosfiber, piasava, används till kvastar och tågvirke. Snl20
|
Kokosgarn garn av kokosfiber. Kokosgarn är alltid spunnet för hand. Fftt.
|
Kolumnsnöre snört och polerat garn, som används i linjeringsmaskiner. Fftt.
|
Kordel grovt bindgarn av hampblånor, vanligen brukat för omslagning av balgods.Fftt.
|
Kortslaget säges tågvirke vara när det är hårt tvinnat. Detta uppnås genom att ge dukterna mycket förrund vid tillverkningen. Kortslaget tågvirke blir hårdare och tål slitning bättre än långslaget, men blir ej så starkt. Fftt.
|
Kortsplits (Short splice), det enklaste sättet att splitsa ihop två trossar. Dessa slås upp 3-4 varv och sättes emot varandra, så att varje kardel tages över en och sedan under en kardel i den andra trossen. 3-4 instick med var kardel göras på var sida. Vid sista sticken tagas garn bort så att kardelerna bli tunnare och splitsen smalare åt ändarna. Ssl55
|
Kryssbänsel (Flat seizing), bänsel av sjömansgarn, märling eller bänsellina lagd med 8-12 enkla varv omkring två parallellt gående tåg, stroppar e.d. och avslutad så att garnets ända stickes mellan tågen och kryssas två varv över bänseln samt besättes med ett halvslag eller en knop liknande en råbandsknop. Jfr Bänsel. Ssl55
|
Kryssbänsel understa bänseln på ett vant, då detta är bänslat i kryss om jungfrun. Snl20.
|
Krysshult (kevel, cavil), ett avlångt T-format trä eller järnstycke med avrundade kanter som avses för beläggning av grövre tågvirke. Ssl55
|
Krysstagling äv. sydd tagling (palm and needle wipping), tagling som sys med segelnål och garn och kryssas över trossens tirar. Sedan erforderligt antal rundtörnar tagits inifrån och utefter, medsols mot slagningen, stickes garnet genom en kardel så att det kommer ut i tiren mellan två kardeler, det får därefter följa tiren inöver och stickes genom nästa kardel, varefter förfarandet upprepas tills man återkommer till första kryssningen, där garnet besättes med ett halvslag. Ssl55
|
Kut – Den hopvikta och med några utdragna fibrer ombundna dockan av häcklad hampa. Rr91
|
Kuttergods tågvirke av hög kvalitet av svagt tjärad och väl häcklad hampa. Kuttergods är det starkaste och dyrbaraste av alla förekommande tågvirkessorter. Det används huvudsakligen på yachter, varav namnet. Fftt.
|
Kveil västsvenska ock norska, tågrulle, ny sådan från fabriken men även kortare tåg uppringlat för hand. »Kveila ett tåg» är detsamma som att rulla upp det i ringlar. Fftt.
|
Kås äv. kaus (timble), en rund eller hjärtformig konstruktion i regel av järn eller metall med en djup skåra på utsidan för att mottaga ett öga av tågvirke eller wire. Ssl55
|
Kärnsnöre utfyller centrum av dukterna i stållinor av viss typ. Även det inlägg som motsvarar kalven i en fyrslagen tross. Fftt.
|
Köttfett brukar kocken uppsamla vid kokning och slå i en tunna. Det tillfaller på större fartyg honom själv, sedan styrmännen tagit sitt behov för smörjning av master och stänger, och folket lagt undan åt sig till brödpudding. Snl20.
|
L |
Langslagen säges en stållina vara när både parterna (dukterna) och själva linan är slagna åt samma håll. Fftt.
|
Lappsalva (blacking), en blandning av två delar trätjära, en del koltjära och litet terpentin samt ev kimrök. Används till impregnering av stående hampa rigg. Ssl55
|
Lappsalva smörja riggen med tjära. Förr i världen användes därtill en blandning av talg, svavel, tjära, harts och kimrök, som kallades lappsalva. Snl20.
|
Ledtåg sjömansterm, tågvirke för förhalning av fartyg. Fftt.
|
Lik den tross som sys fast som förstärkning utefter kanterna på ett segel. Liktrossens dimensioner beror på seglets storlek. Den är en löst slagen 3-slagen tross av väl häcklad, tjärad hampa. Fftt.
|
Likgarn, tjockt segelgarn varmed man syr fast lik.Snl20.
|
Likgarn grövre seaming av finhäcklad hampa, vanligen 5- eller 6-trådig, som används för att sy fast liket på ett segel. Fftt.
|
Likhandske, en stark segelhandske som används vid likning. Snl20. (Roping Palm). Uc
|
Liknål, större segelnål som används vid likning av segel. Snl20.
|
Likslaget lösslaget, 3-slaget tågvirke. Fftt.
|
Liktross, lätt spunnet tågvirke varmed segel likas. Snl20.
|
Lin
(flax), Spånadsämne som bland annat används till segelduk, presenningsduk,
garn och klenare tågvirke. Segelduk av lin är dyrare än duk av bomull, men
används på grund av större hållbarhet i seglande handelsfartyg.
Presenningsduk är vanligen impregnerad. Tågvirke av lin förekommer endast
i klena dimensioner, flätade logglinor och dyligt eller som blångarn
blandat med sämre kvalitet hampblånor , i
sekunda tågvirke. Segelgarn och nåtningsgarn av hög kvalitet tillverkas av
häcklat lin. Linblånor användas till packningar i
rör och maskinarbeten. Ssl55
|
Lina (line), vanligt tågvirke av klenare dimension, mindre än 2 tum i omkrets (16mm-lina). Lina som är tillverkad för särskilt ändamål får särskilt namn såsom: vevlingslina av tjärad hampa 1 ½ (12mm)till 1 ¾ (14mm), flagglina av otjärad hampa treslagen med 6 till 9 garn 1 till 1 ½, djuplodlina av tjärad hampa kabelslagen vanligen under 1 tum i omkrets. Dessa och olika garn, märling , hysing, och sjömansgarn benämnas på engelska small stuff, närmast smått virke. Ssl.
|
Lina
kollektiv sjömansbenämning på klena trossar med under 1" omkrets. Lina är en kollektiv benämning på tågvirke och kan även kallas rep, streck och tåg.
|
Linkabelgarn repslagarterm, grovt, löst handspunnet garn av linblånor, använt för packningsändamål av rörmokare och maskinister. Fftt.
|
Linnesegel (flax canvas) används förr såsom stormsegel emedan linneduk är stark och mera motståndskraftig. L ha emellertid kommit ur bruk, de äro mindre vindtäta och stå sämre än bomullsegel. Ssl55
|
Linolja, förekommer ombord rå eller kokt. Den råa oljan används till smörjning av blanka träytor och den kokta till färgblandningar. Snl20
|
Litsa (1), fästa ett segel med en smäcker lina (litslina) genom litshålen runt en mast eller ett stag, eller naja dess litslik till de litsor, som äro lagda om den ena eller den andra. Litsa ifrån, snöra upp en litslina. Snl20.
|
Litsa (2), (pl. Litsor) ringar eller hankar av segt trä eller järn, som gripa om en mast eller stag för att hålla seglet fästat. Snl20.
|
Litslina fiske- och sjömansterm, lina som används för att fästa ett segel, ett rundhult eller ett stag. Även till förstärkning av sömmarna i trålens strut. Fftt.
|
Livlina otjärad hamplina, som fästes i bukter utanför relingarna på livbåtar. Fftt.
|
Livstropp, tåg som fasthåller en lodhyvare vid lodning. Snl20. |
Lodlina av otjärad hampa, används för att mäta djupet till sjöss. En handlodlina är 1 1/4" trosslagen ofta av 50 meters längd, en djuplodlina är I 3/4" kabelslagen av 200 m längd. Fftt.
|
Lodtalg, talg och riven krita som smetas i håligheten på ett lod för att upptaga ett prov på bottenlaget. Snl20.
|
Logg,
Den enklaste form av logg är ”Dutchmans loggen”.
|
Logglina en flätad lina av otjärad hampa, som används till loggen, fartygens hastighetsmätare. Linan måste vara flätad för att ej tvinna upp sig under användningen. Fftt.
|
Långslaget säges tågvirke vara när det är löst slaget. Detta uppnås genom att ge dukterna liten förrund vid tillverkningen. långslaget tågvirke blir mjukare och starkare än annat, men står sämre mot nötning. Fftt.
|
|
|
Löpande gods sjömansterm, kollektiv benämning på alla lösa tåg som tillhöra ett fartygs rigg. Fftt
|
Löpare
varje tross som går igenom ett block. Fftt
|
M |
Machongsnöre
tågvirke, som, används i pappersmaskiner för klädning av valsar. Fftt
|
Mammeral, en större segeldukspyts avsedd för upphalning av sjövatten. När man sätter en pojke att hala upp sjövatten, då skutan gör fart, bör pytsen vara försäkrad med en gaj föröver och pysen likaså. Snl20
|
Manilla
(-hampa) (manila [hemp]), fibrerna från bladskaften av en bananart, Musa
Textilis, som är inhemsk på Filipinerna och odlas för fibrernas skull.
Exporten skedde ursprungligen från staden Manila, vilket givit hampan dess
namn. Redan under början av 1800-talet började tågvirke av manilla komma i
bruk och undanträngde långsamt, på grund av billigare pris, tågvirke av
hampa. Manilla är ljus gulbrunt till färgen och
har grova hårda fibrer, som är mycket hygroskopiska. Tågvirke av manilla
är i fråga om styrka ej helt likvärdigt med hampa.
|
Mantåg sjömansterm, trossar eller stållinor som spännes över däcken för att tjäna om ledstänger vid svår sjögång. Fftt
|
Mickar repslagarterm, de träbalkar som vid tågvirkeslagning används på repslagarbanan som stöd för de utlagda dukterna. Fftt
|
Muskyla eller muskila, träklubba med kort skaft, används vid utförandet av diverse sjömansarbeten. Snl20 |
Märkgarn, ett blått bomullsgarn som är inslaget i flottans tågvirke.
|
Märla, tränsa, att med märling eller annat garn slå enkla halvslag på ett par tums avstånd från varandra för att fasthålla duken i ett skothorn eller smärting runt en klädd tross. Snl20
|
Märling
(marline), klent, tvåtrådigt, högerslaget garn, 2-3 mm diameter, lätt
tjärad, häcklad hampa. Märling används till mindre bänslar, finare
klädningar och segelmakeriarbeten. Märling förekommer i olika grovlekar
och säljes vanligen i dockor på 20 m. Ssl |
Märlprim, pryl för instickning av kardelerna vid dubbling av knopar m.m. Snl20 |
Märlspik, en fotlång
järn- eller stål- bult, spetsig i ena ändan och i andra försedd med ett
hål, vari instickes en bändsel. Märlspiken används för att öppna tirarna
på tåg vid splitsning, för påläggning av bändslar o.s.v. Snl20 |
N |
Naja, att med garn eller märling (najtåg) fastbinda ett block, en vevling eller något annat föremål. Snl20 |
Najgarn = taglingsgarn. Används för tagling eller najning. Fftt |
Najning, fastsättning medelst najtåg. Snl20 |
O |
|
Ormlina lina med dukter såväl av wire som av hampa. Ormlinor används där man önskar kombinera stor böjlighet och smidighet med hög draghållfasthet. Fftt |
P |
Packningsgarn ett mycket grovt och löst spunnet garn, 2- eller 3-slaget, används för röräggningsarbeten och tätningar, stundom tjärat. Fftt |
Patentslaget äges tågvirke vara, när dess kabelgarn är hoptvinnade av två, eller flera enkla garn. Patentslagning ökar slitstyrkan och förekommer på bomullstågvirke samt på grova kokoskablar. Fftt |
Platting (sennit, plat), platt flätat tågvirke tillverkat för hand av kabelgarn tagna av uppslaget tågvirke. Platting användes förr allmänt för att ersätta klena linor såsom beslagsejsingar , råband och revsejsingar. Platting lägges på många olika sätt och med olika antal garn, i enkel flätning för att ersätta linor och med mera invecklad flätning för prydnadsändamål. Platting används ibland till dekorationer och gradbeteckningar på vissa uniformer men har i övrigt få användningsområden. Ssl55. Platting, flätade kabelgarn som användas dels till sejsningar, dels till klädning mod skamfilning, packningar o.s.v. Man har åtskilliga slag av platting. De flata kallas 3 garns, 5 garns, 7 garns, beroende på antalet garn, som används. Fransk platting är även flat. Därtill har man fyrkantig, rund, halvrund platting. Att göra platting kallas att lägga platting. Snl20
|
Platting
sjömansterm, av kabelgarn eller märling, flätat, ofta bandformigt
tågvirke. Platting kan tillverkas på flera olika sätt och
används såsom slitmattor för att kläda
och skydda tåg, för prydnadsändamål m. m. Fftt |
Pocken holtz (lignum vitae), en av två tropiska amerikanska träd. Guaiacum officinale eller Guaiacum sanctum. Dessa träd har gröna blad året runt samt mycket hårt och tung virke. Har använts till blockskivor och bussningar. Uc
|
Presenning, av segelduk sammansatt skynke, som tjärats eller på annat sätt göres vattentät och används att täcka över lastluckor eller andra öppningar. Snl20 |
Pryl, ett spetsigt verktyg av stål eller hårt trä, som används vid splitsning, knopläggning o.s.v. Snl20 |
R |
Rackarkitt alias gucka. Fem dl krita, en dl tjära, en dl rå linolja, en dl fårtalg. Att användas vid träbåtsbyggnad för diverse utfyllnad vid sammanfogning.
|
Rep
se tågvirke. Ssl |
Repslagarbana
(rope-walk, rope yard), ställe där tågvirke tillverkas för hand i
utsträckta längder till skillnad från maskintillverkning där tågvirket
spolas upp vartefter det framställes. Numera, när tågvirket i regel
tillverkas fabriksmässigt, har
repslagarbanor ej längre samma uppgifter att fylla. Repslagarbana används
dock alltjämt vid framställning av grova trossar och kablar. |
Repslagaren (rope maker) arbetade vid häckling i en ”häckelbod”, vid spinning och slagning i en ”bana”, vars inre del - ”huset” - kallades hjulbod, samt vid tjärning i ett ”tjärhus”. Rr91 |
Repslageri
(ropery, rope walk), fabrik som tillverkar tågvirke av olika slag, även
själva yrket att tillverka tågvirke. Repslageri sker numera helt
maskinellt. Utgångsmaterialet, fibrer av olika slag, kardas först ut i
kardmaskiner till långa, tunna band med fibrerna liggande parallellt och
spinnas sedan i spinnmaskiner till garn, kabelgarn. Dessa garn går sedan
genom en sk duktmaskin, där de slås (vridas)
till dukter, kardeler, vilka sedan slås samman till trossar och
lägges till kablar. Om trossarna skola ges så grova dimensioner att de
inte lämpligen kunna slås samman i maskin sker detta på repslagarbana, som
finns vid varje större repslageri. Vid repslageri tillverkas förutom
tågvirke för sjöbruk även bindgarn för handel och industri, skördegarn för
jordbruket, garn för fiske mm. Ssl55 |
Rigg, tackling,
tacklage, allt som hör till resningen på ett
fartyg eller står i förbindelse med uppbärandet av seglen. Snl20 |
Riggarloft, skjul eller rum på land, där rigg tillkapas och görs i ordning för påriggning. Snl20
|
Riktskiva
även
kallad register, repslagarinstrument, en stålskiva med koncentriskt
placerade hål, genom vilka kabelgarnen ledas för att kunna ordnas på
bestämt sätt vid drivningen av dukter. Fftt |
Rist – Den hopvikta hampdockan i arbetad hampa. Rr91
|
Rund
en repslagarterm, som betecknar själva tvinningen av ett garn, en dukt
eller en tross vid tillverkningen. Fftt |
Rundbänsel (seizing [not crossed]), bänsel lagd runt de två parter, som bänslas samman, utan att kryssas. Bänsel kan vara enkel eller dubbel, den senare används mest på gamla tiders hampriggar och är nu mycket sällsynt. Jfr bänsel.
|
Rund platting
(round sennit), platting som lägges med ett antal garn runt en grövre
kärna, så att varje garn lägges utanför
intilliggande garn och upp mellan detta och det därpå följande, på samma
sätt som man lägger en enkel taljerepsknop, i det att man arbetar i spiral
runt kärnan tills r. har fått erforderlig längd. R. lägges även så att
varje garn kommer innanför intilliggande garn och ned mellan detta och det
därpå följande. Om sådan r. lägges med få garn utan kärna kallas den
kronplatting. Ssl55. 12 eller flera garn, alltid jämnt antal. Rr91 |
Rund platting,
sammanflätning av garn till en rund stjärt. Man tager ett antal garn i
vänstra handen sinsemellan hopsnurrade och låter dem falla ut som en plym
över handen. Därefter lägges ett garn över det närmaste, som i sin ordning
lägges över det därpå följande och så vidare, tills man gått runt med hela
samlingen, då maskorna förnyas. Man kan även, om man så vill, lägga
vartannat varv medsols och vartannat motsols. Snl20 |
Rundsöm, hopsyning av
kanterna av tvenne segeldukar. Dessa fästas i segelkroken till höger om
segelsömmaren, och sömmen börjar från vänster samt går åt höger. Nålen
stickes inifrån med pressning mot plåten på segelhandsken och mottages av
tummen, pekfingret och långfingret, då den trängt igenom båda dukarna.
Stygnen göres så nätta som möjligt och läggas på lika avstånd från
varandra . De rubbas eller tillslätas med ett stycke hårt trä.
Snl20 |
S |
Sabb sjömansterm, grov kokoskabel för bogsering, förlöpare. Fftt |
Samlingstub
repslagarinstrument, används tillsammans
med riktskiva vid drivning av dukter. Fftt |
Sarving, ett slags grov platting att vira om kablar, som är utsatta för skamfilning. Snl20 |
S – slaget d.v.s. kabelslaget tåg, har dukten Z-snodd och garnet S-snodd.
|
Segelduk
(canvas, sailcloth)mer eller mindre grovt tyg
vävt i regel av hampa, lin eller bomull, i vissa fall även av siden eller
nylon. S. Används vid tillverkning av
segel av olika slag , presenningar, kapell m.m. S. klassificeras i olika
nummer som ange des grovlek och styrka. Numreringen sker olika i olika
länder t.ex. i England 1-16
(vanligast1-8), i USA 1-12, i Frankrike 1-8 och i Sverige 1-12 där 1 anger
grövsta kvalitén och de högsta siffrorna sålunda mycket lätt duk. Vid
vanlig segeltillverkning för fartyg används segelduk i nummerserien 1-5;
för mindre yachter äro 8-11 vanliga nummer. Ssl55
|
Seaming eng. seaming twine, segelgarn av väl häcklad hampa. Används av segelmakare till handsömmar i segel. Fftt
|
Segelgarn
(sailmaker’s twine, sail twine), två till sextrådigt, löst slaget garn av
väl häcklad hampa av hög kvalitet.
|
Sejlare – I regel vänsterhänt snörmakare. Tillverkade finare garn till klenare linor. Detta garn skulle då ha en snodd i motsatt riktning mot kabelgarnet, d.v.s. vara S-spunnet. Rr91
|
Sejnfall flagglina, egentligen för flaggsignaler (av engelska »sign.» = tecken). Fftt |
Sejsing
(gasket), tillkapad längd av klent tågvirke, sejsinglina, oftast med ett
splitsat öga i ena ändan, avsätt för olika ändamål, främst för beslag av
segel, beslagsejsing, men också för surrning av föremål i allmänhet. S.
kan också vara korta linor fastsatta i ett segel för des revning,
revsejsningar. För gjordes s. vanligen av platting och
tillverkades då ombord. Ssl55 |
Servigin, äv. servegin,
(selvagee), stropp tillverkad av nytt kabelgarn vilket i erforderligt
antal varv uppkransas i ringform och sedan tränsats för att hålla garnen
samlade. S. är en mjuk och smidig stropp och är, eftersom den ej som
tågvirke är vriden, starkare än en tross av samma grovlek. I segelfartygen
användes s. alltid vid arbete i riggen för att slå på taljor o.d. Även
inom industrin används s. för tunga lyft
och är då alltid översydd med segelduk. Ssl55 |
Serviginstropp eller servinstropp, är en tygklädd lyftstropp eller lyftslinga wr |
Simpelkort
(av fr. simple cord) är ett snört garn av lin eller hampa, använt vid de
tillfällen, då det krävs ett hårdslaget
och starkt fint garn eller snöre. Rr91
|
Sisal (sisal), fiber från bladen av agaveplantan som används vid tillverkning av tågvirke. Växten förekommer särskilt i östra Afrika, på Nya Zeeland, Java och i Mexiko. Namnet hänför sig till en mexikansk stad.
|
Sisaltågvirke
(sisal rope)
är ej så starkt och hållbart som tågvirke av manilla, men är billigare och
används därför allmänt. Till utseendet är det tämligen likt manilla; båda
är så kallat hårdfiber av blekt brungul färg. Sisal är dock i regel
ljusare, mera halmgult än manilla. S. är elastiskt och oömt och är
vanligaste tågvirket till sjöss. Ofta tillverkas det dock uppblandat med
andra hårdfibrer. Jfr tågvirke. Ssl55 |
Sjömaning
(marline-spike seaman-ship) , gemensam
benämning på arbeten ombord som avse tågvirke och wire, splitsning,
knopslagning, klädsel av tåg m.m. Den engelska betydelsen av ordet s. är
talande i det att man vid s. i det flesta fall har behov av märlspik. Förr
borde alla eller åtminstone de flesta av ett fartygs däcksbesättning kunna
utföra enklare sjömaningsarbeten; numera är ej så fallet utan det finns
blott en eller annan på området kunnig (marling spike sailor). Tack vare
de under 50-talet inrättade sjömansskolorna börjar s. dock åter komma till
heders.
|
Sjömansarbete
(marlingspike seamanship) , en gren av
sjömanskapet omfattande allt arbete med tågvirke och wire som förekommer
vid underhållet av ett fartygs tackling. S. omfattar sålunda knopar,
splitsar, bänslar, taglingar, plattingar och allt hantverksarbete med
sjömansverktyg, kniv, märlspik, prickert, klädkyla, klubba och
segelhandske. Färdighet i s. var förr varje sjömans stolthet och ett
villkor för att kunna mönstra som matros. Ssl55 |
Sjömansgarn
(spunjarn), tjärat hampgarn slaget av två eller tre kabelgarn. S.
används till klädningar m.m. Förr spanns
s. 2-slaget och var avsett för behov ombord i segelfartygen; som
utgångsmaterial används hjärtgarnen ur
gamla förslitna hamptrossar. Numera tillverkas s. vanligen av garn av
sämre kvalitet , blångarn, som fyller kraven på
klädningsmaterial. Till finare klädningar i yachter brukas märling. Jfr
Lårding. Ssl55 |
Sjömansgarn
grovt 2- eller 3-trådigt garn av tjärade blångarn, brukat till klädningar
ombord på fartyg. Fftt |
Sjörövare, icke
godkända tjuvar och mördare. Snl20 |
Skamfilningsduk i segel, dubblering av segelduk i segel för att hindra seglets slitning mot vissa tåg. Snl20 |
Skamfilningsmatta, matta, som najas på rå eller stag för att förekomma skamfilning. Snl20 |
|
Skäktning – De kvarvarande skävorna piskas bort från fibrerna vid lin och hampa beredning. Uc
|
Skära i ett tåg, insticka tampen av ett tåg i ett block eller hål och hala igenom det ett stycke. Snl20 |
Skävor – Vedaktiga flisor ur växtstjälken. Se Skäktning. Uc
|
Slabba, vira gammal
segelduk eller kasserat tågvirke (uppslagsgods) om vissa delar av riggen
för att förekomma skamfilning. Snl20 |
Sladd
själva ändan av en tross eller lina, men även varje ej närmare preciserat
tåg, lössladd. Fftt |
Slagningen
(the lay). Uttrycken med (with) och mot
(against) s., cirkel eller böjningsrörelse med respektive mot ett
tågvirkes slagning. Tågvirke smärtas och tiras med s. men klädes och
skjutes upp mot s. Bänslar och taglingar lägges även på mot s. varigenom
de blir tätare starkare. Knopar och stek blir smidigare om de läggas mot
s. När exempelvis en vanlig vänsterslagen tross skjutes upp mot s. betyder
det att den lägges i ringar medsols. Jfr tågvirke. Ssl55 |
Slagpyts, pyts varmed man halar upp sjövatten för spolningsändamål. Jmfr. Mammeral. Snl20 |
Slavskepp, i forna
dagar fartyg som voro avsedda att överföra vanligtvis stulna negrer från
Afrika till det fria Amerika. Snl20 |
Slätsöm, den vanligaste
segelsömmen, då man lägger den ena dukens sida ovanpå den andras och
sticker nålen igenom den undra duken först och sedan genom den övra från
höger till vänster. Snl20 |
Smågods repslagarterm, kollektiv benämning på bindgarn, snören, finare liner o. dyl. Fftt |
Smärta
(to parsel), att med remsor av säckväv
eller gammal segelduk, smärting, omlinda tågvirke eller wire som skall
klädas. Genom att s. avser man att åstadkomma ett tätare och slätare
underlag för klädningen. Även förtöjningstrossar o.d. smärtas ibland för
att skyddas mot skamfilning. |
Smärting (canvas), kallas ofta duk ur söndertrasade segel (old canvas). Ssl55 |
Snören
populär benämning på bindgarn. Med snören avser fackmannen garn som
snörts, d.v.s. i samband med hopläggningen erhållit ytterligare snodd och
därefter blivit appreterat. Fftt |
Snörning repslagarterm, tillverkning av snören Fftt |
Spinna
repslagarterm, att av fibrer tillverka garn. Fftt |
Spinnkärra, ett trähjul med ett par krokar som används att spinna sjömansgarn med. Snl20 |
Splits (splice), sjömäns metod att förena två trossar genom att fläta samman deras ändar. För olika ändamål läggas s. på olika sätt. Kortsplits används på tåg som ej skall löpa genom block, långsplits lägges på löpande gods emedan den ej blir grövre än den osplitsade tåget, ögonsplits bildar ett fast öga på trossen, segelmakaresplits och liksplits läggas på segelduk. Även wire splitsas, men metodiken är därvid något olika mot tågvirkessplitsning.
|
Splitsa, sammanskarva
tvenne tågändar eller förena deras kardeler på ett sjömansmässigt sätt.
|
Splitshorn, yttre delen av ett oxhorn med träskaft. Används vid splitsning i stället för märlspik. Snl20 |
Sprund, proppen i mitten på ett fat. Snl20 |
Sprundduk, ett stycke smärting som lägges under sprundet för tätning. Snl20 |
Sprundhål, hålet på ett fat där sprundet sättes. Snl20 |
Sprundrätt, skall man stuva fat, som innehåller flytande gods. Snl20 |
Späckad matta, en vanligt lagd eller vävd tågmatta med instuckna kabelgarnsändar. Används till skydd mot skamfilning. Snl20 |
Späck-platting,
ett slags platting lagd av korta kabelgarn, som vridas tillsammans,
bildande en fläta, vars ena kant utgöres av tumslånga kabelgarnsändar.
Används att sy prydnadsmattor av. Snl20 |
S-slaget inom textilindustrin brukat uttryck för snoddriktningen. Vad som tidigare benämndes vänsterslaget tågvirke betecknas numera S-slaget. Fftt |
Stada (edge), den ungefär tumsbreda bården på segelduk. Ssl55 |
Stek, fastgöring av en
tågända till något föremål. De vanligaste stekarna äro: ankarstek,
gårdingstek, grönlandsstek, fiskarstek, mulstek, nackstek, pålstek,
enkelt- och dubbelt-, holländare, märlspikstek, skotstek, timmermansstek.
Snl20 |
Sticklina, hamplina bestående av 6 garn. Snl20 |
Stjärt, en kort tågända fästad vid ett annat tåg, block eller kaus. Snl20 |
Stropp (strop, sling,), en i ring hopsplitsad tross eller wire som används bl.a. för att lägga omkring olika varor vid lossning och lastning. Även mindre ring av tågvirke, wire eller järn, anbringad som beslag runt om ett block. Att stroppa är att förse något med en stropp. Ssl55 |
Stroppa, lägga stropp
om ett block t.ex. Man splitsar stroppen vanligtvis med kortsplits och gör
den så lång, att en kaus med hake får rum mellan stroppen och blocket i
övre änden. För att fasthålla denna lägger man strax nedanför kausen på en
kraftig bändsel. I nedre ändan av stroppen har man dessförinnan insplitsat
en smäcker stropp, som benämnes hundsvott, och som tjänar att göra fast
taljelöparen uti. Blockstropp brukar man även lägga av en enda kardel, som
tages c:a 3 ½ ggr så lång som stroppen skall
bliva. Man lägger kardelen om sig själv tre ggr, och då ändarna mötas,
tager man ur några garn samt knopar återstoden och sticker in som på en
långsplits. Snl20
|
Sträckning
spinneriterm, en procedur före spänningen som avser att genom dubblering
och utdragning ytterligare parallellisera det fiberband som skall spinnas.
Fftt |
Stycke – Tross över 6 tum omkrets. (handrepslageriet). Rr91 |
Stående part, eller
fast part, den del av taljelöpare, som är fastgjord vid hundsvotten på ett
av blocken. Snl20 |
Surra, sammanbinda ett föremål vid ett annat medelst hårt åtdragna slag eller törnar av tåg eller kätting. En dylik fastgöring kallas surrning. Snl20 |
Svabel, en knippa kabelgarn hopfästade i ena ändan medelst en svabelbändsel. Används till att torka upp vatten från däck. Snl20 |
Svabelbändsel, bändsel,
som sammanhåller ena ändan av en svabel. Den lägges som en vanlig enkel
bändsel med kvarlämnande av en så lång tamp, att den räcker att slå ett
halvslag växelvis om de båda yttersta slagen med sammanbindningar i form
av V runt om svabeln. Snl20 |
Svabelgast, den som använder svabeln. Snl20 |
Svabla, torka med svabel. Snl20 |
Sy segel, ett viktigt yrke på segelfartyg, som varje matros bör kunna. Snl20 |
Sytåg, surrning varmed ett par kauser eller ögon förenas. Snl20 |
Sötvattenssjöman,
sjöman, som är befaren på farvatten, där båtshaken kommer mera till
användning än sextant och kronometer. Snl20 |
T |
Tackel
,ett slags grövre
taljor som hänga till väders för att vid tillfälle användas. Dylika äro
sidotacklen, som på fartyg med mera fullständig tackling bruka hänga i
tackelhangarna. Snl20 |
Tackelhangare, tåg, krängda över masttopparna, för huggning av sidotacklen. Snl20 |
Tackling, äldre form:
tackelage (rigging), kollektiv benämning på ett fartygs hela rigg men
vanligen avseende endast den stående och löpande riggen, icke master och
rundhult. Mindre vanliga äro uttrycken stående och löpande tackling,
vilket äro liktydiga med stående och löpande rigg. Ssl55 |
Tafsa
(to scrape down), att spetsa ändan på tågvirke eller garn genom att med
kniv skrapa kabelgarnen, som bilda tåget, så att det tunnas ut. Grövre
tågvirke bestående av många garn tafsas genom att garnen kapas på olika
ställen, så att deras antal successivt minskas mot ändan av tåget, som
därigenom blir smalare. Ssl55 |
Tagelgarn, tjärat segelgarn, varmed man taglar tåg. Snl20 |
Tagla
(to whip), att med garn ombinda ändan av ett tåg för att förhindra att det
slår upp sig. Detta kan ske mera omsorgsfullt genom att taglingen sys med
segelnål eller lägges likt en bänsel med kryssningar.
|
Taglingsgarn
(wipping twine) , klent tvåtrådigt garn av
tjärad, häcklad hampa likt mycket klen märling. Taglingsgarn
används för grövre taglingar, finare
bänslar och förekommande mindre arbeten. Till tagling av tågvirke använda
segelmakare vanligen segelgarn. Ssl55 |
Talg , används i maskiner för smörjning och att smeta i nedre ändan av lod för att taga prov på bottenlaget vid lodning. Snl20 |
Talja,
ett hisstyg, bestående av block och taljelöpare. Man har olika taljor,
enkel talja, som består av en ända, skuren genom två enkla block och den
ena sladden fastgjord i hundsvotten på det ena blocket; dubbel talja eller
treskuren, som består av ett dubbelt block och ett enkelt med löpare, vars
ena sladd är fastgjord i det enkla blocket; fyrskuren talja, som består av
två dubbla block och taljelöparen, fastgjord i stroppen av det block,
varifrån man halar. Vid iskärning av en talja börjar man att sticka in
löparen i det övre blocket från vänster till höger (i understa skivan, om
det är dubbelblock) därefter i nedre blocket från höger till vänster, så
upp genom övre blocket och ned genom det nedre och upp igen om det gäller
en fyrskuren talja. |
Talja på talja, en talja påstucken på löparen av en annat. Snl20 |
Taljelöpare, tåget som
jämte blocken utgör taljan. Den del av taljelöparen, som är fastsatt i
block kallas fasta parten; den del, i vilket man halar, kallas halande
parten. Snl20 |
Taljerep, tåg, varmed
man sätter an riggdelar, såsom vant, barduner o.s.v. De löpa vanligtvis
mellan tvenne s.k. Jungfrur, varav den ena är fastsplitsad eller
fastbändslad vid vantets o.s.v. nedre ända och den andra fastgjord vid ett
röstjärn i fartygssidan. Taljerepet, då det ansättes, gör alltså samma
tjänst, som en taljlöpare. Snl20 |
Taljerepsknop, en ändknop, lagd på ett taljerep för att hindra det att rappa igenom. Knopen skall sitta i aktra kipen på jungfrun om babord och i främre om styrbord. Snl20. (Matthew Walker knot)
|
Tamp (rope’s end), yttersta änden av ett tåg, kätting e.d. Ssl55
Tamp
västsvensk och norsk benämning på ändan av ett tåg, även själva tåget.
Detsamma som sladd och »ända». Fftt |
|
Ters
(toggle), cylindrisk trästav som stickes genom bukten eller ögat på en
genom ett gatt eller en ring stucken tross, t.ex. en förtöjning, för att
kvarhålla denna. Ters är detsamma som (större)
knävring. Men även en större konisk träpryl, märlprim, som
används av segelmakare för att sträcka ut
löddror benämnes ters. Ssl55 |
Tir
(tier, lay), den spiralformiga skåra, som vid slagningen uppstår mellan
dukterna (kardelerna) i tågvirke.
|
Tira
(to worm), att med garn av passande grovlek fylla ut rännorna mellan ett
tågs kardeler för att tåget skall få en jämnare yta. Tågvirke och även
grövre wire tiras under klädning för att hindra att kanaler som kunna leda
vatten skola uppstå under klädningen. Tirning kan göras även för att tåget
skall se prydligare ut. Ssl55 |
Tjära, en tjock,
klibbig, hartsartad substans, som erhålles genom bränning utan låga av
kådiga träslag. Används att stryka på trä och
tågvirke för att skydda mot röta. Tjärat tågvirke
används huvudsakligen till stående rigg.
Snl20 |
Tjärborste, borste varmed man bestryker föremål med tjära. Snl20 |
Tjärmärling merkantil benämning på tjärad märling. Fftt |
Tjärpyts, kärl vari man förvarar tjära. Snl20 |
Tjärtunna, vari tjära
förvaras, bör icke slängas, då den blir
tom. Den kan komma bra till pass att tända till nödsignal. Snl20 |
Towgarn – är ett inom linneindustrin använt ord för garn av blånor. Rr91
|
Treslaget tågvirke (three-stranded cordage), tågvirke som är tillverkat av tre kardeler eller dukter. Ssl55 |
Toppsläda repslagarterm, en vagn eller släde på vilken »huvudet» (se d:o) fästes vid slagning av grova trossar. Fftt |
Towgarn detsamma som blångarn Fftt |
Tross, kallar man tåg
med mera än 2,4 cm omkrets. Den innehåller minst 18 vanliga eller 12
grövre garn och är slagen motsols av minst tre dukter (eller som man
kallar dem bland kofferdisjömän, kardeler). Snl20
Tross
Tross
|
Trossbunke äldre benämning på en hoprullad, förpackad ny tross. Fftt |
Trosslaget
tågvirke (hawser-laid rope), tågvirke tillverkat så att fibern
varav det består tvinnas tre gånger,
först till kabelgarn sedan till dukter, och slutligen till trossar. Allt
vanligt tågvirke är trosslaget. Ssl55 |
Trosslaget tågvirke, den vanligaste formen av tågvirke, där dukterna består av ett större antal på en gång utdrivna garn. Fftt |
|
Trossmått parallellskjutmått (klave) med graderad skala. Används för mätning av tågvirkes dimension. Fftt |
|
Träkyla eller muskila, fyrkantig hammare av trä. Snl20 |
Tränsa
(to marl), att med garn, märling eller lina, på vist sätt ombinda olika
föremål för att hålla dem samlade. Tränsning används särskilt för att slå
under ett mindre segel till dess rundhult, vid tillverkning av
serviginstroppar och vid beslagning av hängkojer. Segellik av wire och
klädda hamplik tränsas även fast till seglet. Detta kallas dock vanligen
att märla. Ssl55 |
Tusenbensbändsel, bändsel lagd kryssvis över och emellan de tåg, som den sammanhåller. Snl20 |
Tvinning
sammanläggning av två eller flera garn genom snodd, i regel i motsatt
riktning mot spinning. M o t - t v i n n i n g = tvinning i samma
snoddriktning som spinningen. T u b t v i n n i n g = tvinning, varvid
garnen sammanpressas genom tub. Fftt |
Tvärdrivare, den mellersta kardelen i en ögonsplits. Snl20 |
Tåg (rope), kollektiv, något ålderdomlig benämning på grövre tågvirke i allmänhet. Några få riggdetaljer benämnas tåg, t.ex. gigtåg, sytåg och mantåg. I bestämd form avsågs med ”tåget” förr alltid ankartåget. Ssl55 |
Tåga – Den långa fiber, som utvinnes vid skäktning eller häckling. (ty. Schwunghanf, Hechelhanf). (Bauernhanf=ej skäktad i fabrik.) Rr91
|
Tåga de efter häcklingen kvarvarande längsta fibrerna i hampa eller lin, vilka ger det bästa tågvirket. Fftt |
Tågfender, grov tross som är fastgjord runt om en båt, som en avvisare. Snl20 |
Tågmått se Trossmått. Fftt |
Tågvirke (cordage),
gemensam benämning på spunna linor och trossar, tåg och rep av olika slag.
Tågvirke tillverkas av många olika fiberämnen, vanligast från växtriket
men även från djurriket, såsom silke och ull, samt av oorganiska ämnen
såsom metalltrådar och nylon. Bland det viktigaste växtfibrerna skiljer
man på mjukfibrer och hårdfibrer. De förra äro bastfiber, såsom hampa,
lin, sunnhampa, jute och kinagräs (ramie). Till det senare, som äro
stödjande fibrer i bladskaften, kärlfibrer, räknas främst manilla och
sisal, av vilka det finns många olika arter, samt kokus och bomull.
Dessutom används papper främst till bindgarn och skördegarn. Hampans fibrer tar lätt röta och därför tjäras alltid allt tågvirke till sjöss. Tjärningen minskar styrkan genom att tjäran bränner, men den ökar hållfastheten genom att förhindra röta.
Repslageri är ett mycket gammalt hantverk och tågvirke tillverkades förr i
en lång repslagarbana, där repslagaren under gång baklänges spann fibrerna
till garn, kabelgarn.
Tågvirkets styrka är främst beroende på materialet, men även på
tillverkningsmetoden. Löst slaget tågvirke är starkare än hårt slaget,
vilket senare dock tål slitning bättre, trosslaget är starkare än
kabelslaget och klenare är relativt starkare än grövre emedan det är
lättare att få lika belastning på fibrena i den förra.
|
|
Numera är nästan allt tågvirke tillverkat av syntetiskt material. Det finns olika syntetiska tågvirkesmaterial, men som förtöjningsgods rekommenderas endast treslaget tågvirke av långfibrig polyamid eller polyester, s.k. “silke”. Kortfibrigt material, s.k. “ull”, ska undvikas. “Silket” har hög brottgräns, men eftersom klent dimensionerat tågvirke lättare nöts av, är det lämpligt att överdimensionera förtöjningsgodset.
Tågvirkets dimension anges antingen med omkretsen i tum eller diametern i
mm. Diametern i mm: 8 16 24
wr
|
Törn (kink), korkskruvsliknande knutar som bildas i ett för hårt tvinnat tåg och som gör att tåget blir hårt och ohanterligt och hindrar det att löpa i block. Törn som uppstå vid felaktig uppskjutning av tåget ”slås ut” genom att tåget vrides kring sin längdaxel. Ssl55 |
Törnmärke, det märke på en logglina, varifrån knopen är uppmätt. Se logg. Snl20 |
U |
Uppslagsgods, gammalt tågvirke som sönderdelas och används till platting, sjömansgarn, mattor m.m. Snl20 |
Utdrivning repslagarterm, den procedur varvid kabelgarn genom riktskiva och samlingstub och under samtidig tvinning sammandrives till en dukt. Fftt |
V |
Vaktglas, ett numera sällan förekommande 30 minuters sandglas, från vilket benämningen ”glas”, som uttryck för halvtimmen kommit. Snl20 |
Valknop eller turkhuvud, knop, som lägges av en enda part, och som likna en turban. Används huvudsakligen som prydnadsknop på fallrep, styrrep, kiststroppar e. d. Snl20 |
Vant, tåg eller
stållinor som stötta en masten sidovägen, och som äro förenade medelst
vevlingar av lina eller trä och bilda repstegar för manskapet, att äntra
till väders på. Varje särskilt vant kallas ett spant och två spant bilda
ett vantpar, som medelst vantögat är krängt över masttoppen. Snl20 |
Vantknop, knop varmed man förenar delarna av ett sprunget vant. Man har engelsk och fransk vantknop. Snl20 |
Vantslaget
kortslaget, 4-slaget, trosslaget tågvirke av tjärad hampa, förr använt
till vant i segelfartyg, varav namnet. Fftt |
Varp, ett eller flera sammankopplade tåg, som föras ut för att hala ett fartyg från en plats till en annan. Snl20 |
Verk eller varp, drev sammanspunnet för att drivas in i nåten på ett fartyg. Kallas även drevsträng. Snl20 |
Verka en bult, omvira
den med tjärat drev i närheten av bulthuvudet, innan den jagas in i sitt
hål. Snl20 |
Verkfat, låda vari man förvarar timmermansverktyg. Snl20 |
Vevla, fastsätta
vevlingar mellan vanten för äntring till väders. Innan man vevlar, brukar
man naja upp trälattor mellan vanten att stå på, medan man arbetar. Man
börjar nerifrån och första vevlingen najas parallell med och ungefär en
fot över spridlattan. Om styrbord har man vevlingslinan liggande akter om
riggen. Sedan man splitsat ett öga på tampen av linan, tager man den på
utsidan om aktra spantet, slår två halvslag det andra över det första runt
andra spantet, manar tampen till nästa spant och slår
två halvslag om detsamma och så vidare
fram till första spantet, där ögat på vevlingslinan fastnajas med märling.
Vevlingen sträckes därefter akteröver och halvslagen samsa hårt om de
respektive spanten, och då man kommer till aktersta, kapas linan med
utrymme för ett öga, som splitsas och najas till det aktersta spantet. Man
ser noga efter, att alla vevlingarna bliva parallella med fartygets
språng. För att få rätta avståndet emellan dem, medför man en uppmätt
trästicka, hängande i en bändsel om halsen. På babord
sida låter man vevlingslinan ligga för om riggen, och sedan
man tagit de erforderliga halvslagen om spanten, najar man ögat först till
det aktersta. Snl20 |
Vevling, tågsteg i riggen på ett fartyg för äntring. Snl20 |
Vevlingslina tjärad hamplina brukad till vevlingar. Fftt |
Vil, en liten stoppad segelduksdyna, som hänges utombords å roddbåtar för att skydda mot skamfilning. Snl20 |
Voit, förhalningsspel för båt mellan tvenne platser. Snl20 |
Vula, surra något eller linda det med tåg för att skydda det mot skamfilning. Man brukar vula årorna i klykorna, för att de ej skola gnissla. Snl20 |
Vulningen, den surrning varmed bogsprötet är surrat till förstäven på ett fartyg. Snl20 |
|
Väcka ett nåt, öppna
ett nåt för att lättare kunna slå in drevet.
|
Vädersegel, en flyttbar
rörtrumma av segelduk med vingar i öppningen för fångande av vind. Den
används för att ventilera lastrum och kajuta. Snl20 |
Vändjärn
för kabelslagning, var 3 eller 4
smidda vevar instuckna i ett antal i betingen med upp till en halv meters
avstånd borrade hål. Vevarna var lagrade i muffar. I dessa fanns uttag,
där en platt sprint (”kil”) kunde skjutas in. Rr91 Vändjärn repslagarterm, de tre eller fyra vridbara järnkrokar på vilka dukternas ena ändar fästes vid slagning av trossar. Dukternas andra ändar fästes på en gemensam krok, akterjärnet. Genom att krokarna vrides runt erhåller dukterna rund för slagningen. Kallas även drifter. Fftt
|
Vänsterslaget tågvirke (right-handed cordage), tågvirke vid vars tillverkning den ihopvridande rörelsen skett motsols. Ssl55 |
Vänsterslager tågvirke = S-slaget. Fftt |
Y |
Yacht, lustfartyg av vilket slag som helst. Snl20 |
Yttergarn den yttre kransen kabelgarn i en dukt. Yttergarnen omger innergarnen Fftt |
Z |
Z-slaget
inom textilindustrin brukat uttryck för snoddriktningen. Vad som tidigare
benämnes högerslaget tågvirke, betecknas numera Z-slaget. Fftt
Z–slaget tåg. Treslaget tåg är
i regel z-slaget (förr kallat högerslaget). Rr91 |
Zinkvitt, framställes genom förbränning av zinkångor och används till målarfärg. Snl20 |
Å |
Åtta glas, klockan 12,
4 och 8 eller då vakten är slut. Åtta glas vid middag brukar man ej slå,
förrän kaptenen godkänt tiden. |
Ä |
Ända, en vanlig
benämning på vilket löst tåg som helst. Snl20 |
|
Ö |
Öga, en ringformig ögla på ett tåg som skall krängas över något föremål eller tjäna som fäste för hakar o.s.v. Ett öga är antingen splitsat, bändslat eller knopat. Snl20 |
Ögonsejsing, sejsing med ögla. Snl20 |
Ögonsplits, instickning
av kardeltamparna på en tågända, så att de
bildar ett starkt öga. Snl20 |
Överhala, hjälpa efter
parterna i en talja för att få blocken längre i sär. Snl20 |
Sails Visiting
Segelfartyg
Sjösportskolans Seglarordlista
Sjötermer hos
Östersunds Motorbåtklubb
ÖMK bildades 1925 och är en av Sveriges äldsta båtklubbar.
Ordlista - Svenska träbåtar
Lighthouse Glossary of Terms (fyrlexikon)
Lighthouse information &
preservation
|
© Swengelsk, KB ® webmaster |
|