Utanför Hammarudden vid Väjern
[2008-06-21]
Båten i bilden
rundar nog inte (!) ön Stocken.
Vid den södra änden av Stocken (SW) är det
ont om vatten,
men med en eka ror man fritt på det grunda.
Smögens vattentorn skymtar i bakgrunden
Det tycks uppenbart att
farten berusar,
trots
trång farled och badplats föröver
med badande i havet!
Är detta vad vissa kallar "en tokjävel"?
2020-08-17
Är det så att 2x300 hk förpliktar
till vansinnesfärd,
och särskilt i trånga farleder?
Vy söderut (SSW) från Hammarudden
2020-08-17
Hammarudden
under
fötterna på fotografen
och mittemot ser du här Stocken.
Här passerar
den inre farleden
som leder till Hasselösund (söderut)
och vidare till
Kungshamn och Smögen.
"Nordover" (Norrut och vidare NW)
leder till Sotekanalen.
Här blickar vi "Nordover" (norrut)
Till vänster i
bild ser du Stocken,
och till höger utanför bild ligger Väjern.
2020-08-17
Bilden tagen från Hammarudden (2008-12-28).
Till vänster har du Vassholmens västra del och till höger ligger Stocken.
Den inre farleden (mellan Sotekanalen och Hasselösund) löper här mellan
Vassholmen och Stocken.
Hammarudden 2017-11-30
I
bakgrunden skymtar Smögenbron approx SSW
NW Hammarudden
2020-08-17
Den röda pricken (i den inre farleden,
mellan Sotekanalen och Hasselösund)
står på insidan av ön Stocken
utanför Väjern.
I bakgrunden skymtar stugan på Matsholmen.
2017-11-06
T/S WESTKUST
i mötet med en HR94 Kutter
mellan Vassholmen och Stocken
Väjern
2019-09-08
Här går hon "Sörover" vid Hammarudden
2006-09-03
WESTKUST
i Tångenrännan vid Fisketången
2013-08-28
T/S
WESTKUST
mellan Stensholmen och Grindholmen
Väjern
2019-09-08
2019-08-24
KBV 303
2019-08-24
KBV 303
2019-08-24
2019-05-31
2018-04-14
2018-08-12
Kanske en begränsad segelgrupp med entusiaster?
Några av båtarna kanske har varit med sedan
1970-talet,
en påminnelse om en tid då seglande segelbåtar hörde
till vardagen,
framförallt utomskärs.
Här kan vi sitta och skåda västerut
(Looking Westward here
is NOT the direction of the fairway!).
Noteras bör att den här inre farleden
inte här gör annat än passerar S resp NW.
Den leder alltså från Kungshamn
till Sotekanalen och omvänt.
Om du sitter på
den här bryggan sommartid så ser du båtarna passera förbi åt höger
(norrut/nordvart)
resp åt vänster (söderut/sydvart) i den här inre
farleden.
En yttre farled går i kustbandet utanför Bredbergspricken och leder
båtarna
mellan fyrarna Skarvasätt (NW Smögen) och Mjölskär (W Sote huvud).
/2011-02-12
Badplats vid Hammarudden 2007-01-02
Hammarudden 2017-11-30
Här nedan har vi Stångholmen som vi passerar västerut för att gå via Gröna
Pricken och Bredbergspricken då vi ska ut och fiska,
men då har vi korsat den
inre farleden vilken passerar tätt inpå Hammarudden.
Vy från Vassholmen (inre farleden NW Väjern)
Inre farleden NW Väjern
Farleden NV & N mot Hunnebostrand passerar öster om Tryggö och här kan du läsa lite historia.
Strong Winds 2015-01-16
Strong Winds 2015-01-16
Farleden NV Väjern passerar här utanför stugan och mittemot ligger Husholmen.
Här tittar vi österut och har Fånytt, Träsklarna & Matsholmen akteröver
Here's also looking East from Fånytt & Matsholmen
Skolfartyget T/S BRITTA är här NW Väjern i den inre farleden 2013-09-13 på väg fram mot Sotekanalen
T/S BRITTA
Fartyget Britta byggdes
på Hälleviksstrands varv på Orust 1956, i syfte att fiska långa i Nordatlanten.
Hon byggdes i ek och
utrustades med en råoljemotor på 300 hk samt 40 m2 segel.
Tillsammans med systerfartyget
Sandö var Britta det sista långafiskande fartyget på Nordatlanten.
T/S BRITTA vid Guleskär för tankning
(2012-09-01)
Fånytt & stugan på Matsholmen
(Matsholmen är
skymd bakom Fånytt)
2019-06-15
2019-06-15
Matsholmen skyms här
av Fånytt
2020-08-28
Looking towards The Sote Canal
Entrance South,
view from SE
South Entrance of
Sotekanalen (The Sote Canal)
This canal was built by some 400
jobless stonemasons and stone-cutters in the early 30s.
Site manager for this enormous project was Tage Bergulf
who was the one
introducing the huge dynamite loads of approximately 300 kg per blast.
Later such blasts were also applied at Malö strömmar (Malö
Channel) however they had been developed,
improved and increased to 2225 kg, 5000
kg and at one point even 9500 kg
changing e.g. Björnsundet from being a passage
of 4 m in width and a depth of 2 m into an impressive 40 m wide and 8.8 m
deep passage.
Här har vi nu södra inloppet till Sotekanalen och vi har Tryggö föröver om babord.
2007-11-02
Utanför (W) Olsten i södra delen av Sotekanalen
(2013-09-13)
Olsten
Det där med knop & hastighet ...
Farleden söderöver mot Hasselösund, Kungshamn & Smögen 2011-06-28
En molnig dag med kuling 2012-03-10
Hammarudden 2006-11-03
Här ser vi hur farleden passerar väster
om Väjern i nordlig riktning.
Inloppet till Väjern är hitom den röda pricken du ser till höger i bilden.
Väjerns hamninlopp 2006-10-01
Gamla hamnen har du om babord och
småbåtshamn med gästplatser finns föröver.
Till vänster i bilden ser vi friskvårdsanläggningen Tumlaren som också administrerar gästhamnsplatserna.
... och här nedanför ser vi nu hur farleden fortsätter ner mot Kungshamn, Fisketången, Smögen och Hållö.
... och här passerar en av de idag få kvarvarande trätrålarna, LL425 Vikefjord från Ulebergshamn (Br Bergman)
SSV om Sotekanalens södra inlopp så har vi Tryggöskär och en grön prick...
... och här är Gröna pricken
Pricken kallas i folkmun för Pricken i höla ( höla = hålan )
Tryggöskär is
N of Navigation Mark.
Tryggöskär, eller Tryggveskär, har haft en brokig
historia med både trankokeri och en krog inriktad på sprithandel med
fartyg.
En eremit, Lorn på Tryggeskär, bodde här i flera decennier under
1800-talet.
Intressant i sammanhanget är att Lorne tidigare hade ägt hela Tryggö.
Råskärslykta (Roskärslykta), eller bara Lykta, kallas denna fyr lokalt
men holmen
heter Rågskär
och ligger V Tryggöskär.
© Swengelsk, KB ®
Webmaster